De vereniging Randenboek heeft haar naam te danken aan de plek waar de club begin jaren ’80 van start ging: het fraaie en eeuwenoude stadspark Randenbroek, pal aan de zuidkant van het centrum van Amersfoort. Een tiental jaren later verhuisde de club naar de noordkant van Amersfoort. Op de plek waar ooit het openluchtzwembad Liendert had gelegen, kwamen petanqueterreinen en werden de twee voormalige kleedruimten omgetoverd tot een heus boulodrome met een kantine in het midden. Tot op heden maakt de club er nog dankbaar gebruik van.
Arie Buis: ‘Ook toen was alles nog kaal en hebben we zelf het omringende groen moeten aanbrengen. Na bijna 35 jaar was alles volgroeid met als resultaat een heel aangename speelomgeving.’


In de tussentijd bleek de gemeente Amersfoort andere plannen te hebben. Op de plek langs het Valleikanaal – de accommodatie van Randenbroek ligt daar 200 meter vandaan – waar tot op heden tennisbanen lagen, wilde de gemeente woningbouw, hoogbouw.
Het tennispark en het daarbij behorende handbalveld zouden iets opschuiven in de richting van het petanqueterrein. Om die reden moesten de buitenterreinen van Randenbroek verplaatst worden.
En ook vrijwel al het rond 1990 aangelegde groen zou moeten verdwijnen.
De Amersfoortse plannen dateren al vanaf ongeveer 2015. Al die tijd is er gesteggeld, temeer ook doordat de gemeente al die tijd geen geld wilde investeren in nieuwbouw voor Randenbroek. Pas in januari van dit jaar werden de gemeentelijke plannen definitief en kon er een overeenkomst worden gesloten. De verplaatsing van de speelterreinen zou volledig voor rekening van de gemeente komen en daarnaast werd een extra bedrag beschikbaar gesteld voor de renovatie van het dak van het boulodrome. Een dure zaak, vooral als gevolg van de noodzakelijke verwijdering van het aanwezige asbest. Het nieuwe dak wordt ongeveer twee meter breder dan het oude, waardoor het mogelijk wordt om de buitenmuur met diezelfde afstand te verplaatsen. De vrijgekomen ruimte zal worden benut voor de aanleg van looppaden in beide speelhallen en, in een later stadium, uitbreiding van de kantine die al die tijd aan de krappe kant was. Deze laatste werkzaamheden komen voor rekening van de club zelf en zullen worden verricht door leden van de club.
Bij dit alles kwam de expertise van Henk Hoefakker goed van pas. Henk is pas sinds kort lid van Randenbroek, maar was daarvoor al tientallen jaren lid van andere verenigingen binnen district Midden. Henk komt uit de bouwwereld en is bovendien jarenlang politiek actief geweest in de gemeente Leusden.
Een gedeelte van het gebouw dat al jarenlang leeg stond, wordt deels afgebroken en ingericht als kantine en kleedruimten voor de tennis- en handbalclub.
Eerste prioriteit had de aanleg van het nieuwe speelterrein. De deadline was 12 mei jl., Randenbroek had zich immers een jaar geleden kandidaat gesteld voor de organisatie van het districtskampioenschap tête-a-tête. Eind maart kon gestart worden met de werkzaamheden: het verwijderen van het bestaande groen, de aanleg van de nieuwe terreinen en een nieuw terras en, niet te vergeten, de aanleg van een compleet nieuwe buitenverlichting. Tot ieders opluchting bleken de werkzaamheden op tijd klaar en kon er op 12 mei gespeeld worden. Fase 1 van de herinrichting was geslaagd

Maar, zoals gezegd, er is ook nog een fase 2: de vernieuwing van het dak en de daaropvolgende uitbreiding van het gebouw. Edoch, enkele mogelijk aanwezige vleermuizen onder het oude dak bleken dwars te liggen. Vleermuizen behoren in ons land tot de beschermde diersoorten en hun woonplaatsen mogen niet zomaar verwijderd worden. Dat mag uitsluitend na het broedseizoen en dat eindigt op 1 augustus a.s. Maar eerst dient onderzocht te worden of er wel of geen vleermuizen wonen. Dat onderzoek kan op zijn vroegst eind juli plaatsvinden en afhankelijk van de uitslag daarvan kan er pas in augustus gestart worden met de werkzaamheden. Maar ook nu weer is er sprake van een deadline: de start van de NPC, eind september. Randenbroek wil graag zijn thuiswedstrijden in eigen huis spelen. Opnieuw worden het spannende weken voor de Amersfoortse club…
Tot slot krijgen beide woordvoerders van de club een gewetensvraag voorgelegd: ‘Wat vinden jullie van de nieuwe situatie?’
Arie: ‘Gemengde gevoelens. Vooral omdat ik indertijd nauw betrokken ben geweest bij de aanleg van het gehele complex. Al het groen hebben we toen, met hulp van derden, zelf in de grond gezet. Toen was het ook een kale boel en heeft het vele jaren geduurd voordat het zoals tot voor kort was. En nu is het weer zo goed als kaal en is de naastliggende spoorbrug, die toen nauwelijks te zien was, over de volle breedte in zicht. Weliswaar heeft de gemeente overal groen geplant, maar dat heeft nog jaren nodig om op hoogte te komen.’
Henk: ‘Ik ben pas kort lid hier en ken de oude situatie niet zo goed als Arie, maar alles heeft uiteraard zijn tijd nodig. Maar ik moet wel zeggen dat het er desondanks toch heel fraai uitziet. Jaren geleden zou dit niet gekund hebben. Als club zijn we er blij mee.’
